Oplu-opetus­polkimen asennus

Asennus

Oplun voi asentaa autoon helposti itse, kun työkalut pysyvät näpeissä. Jos haluat kuitenkin mieluummin asennuttaa polkimen ammattilaisella, se onnistuu kätevästi jotakuinkin kaikissa autokorjaamoissa.

Lataa asennusohjeet (PDF) ›

Näin asennat opetuspolkimen

Asennus pähkinänkuoressa

  1. Tee etumatkustajan jalkatilaan sopiva vanerilevy, jonka paksuus on noin kymmenen millimetriä.
  2. Sovita Oplu vanerilevyn päälle auton rintapeltiä vasten. Taivuta Oplu sopivaan kulmaan rintapellin ja vanerin väliin ja säädä pituus sopivaksi liu’usta. Jos auton rintapelti on tasainen, aseta Oplun kärjen alle puutuki ja kiinnitä se ruuveilla polkimeen. Oplun rungossa on reiät tätä varten. Katso, että vaijerille jää polkimen yläpuolella riittävästi tilaa kääntyä.
  3. Kun Oplun paikka on määritelty, merkitse vaneriin kiinnityspulttien paikat. Poraa reiät kahdeksan millimetrin poralla ja iske lyöntimutterit vanerin alareunaan.
  4. Kiinnitä vaijerin pää kuljettajan jarrupolkimen alle. Poraa reikä rintapeltiin ja kiinnitä siihen haarukkaliitin. Varo poraamasta reikää liian alas, sillä silloin vaijerin liike ei riitä liikuttamaan jarrupoljinta tarpeeksi. Joissain autoissa kuljettajan jarrupolkimen alla on valmis paikka vaijerin kiinnittämiseen. Jalkatilassa voi myös olla erilaisia kiinnityspultteja, joihin voi kiinnittää haarukkapään.
  5. Kiinnitä vaijerin kiinnityspalat kuljettajan jarrupolkimeen, pujota vaijeri paikoilleen ja kiinnitä se tapilla haarukkaliittimeen. Kiinnitä vaijerin toinen pää opettajan polkimeen. Lyhennä tarvittaessa vaijerin kuorta.
  6. Testaa, että vaneri on tukevasti paikallaan. Vanerin voi kiinnittää lattaraudalla kuljettajan istuimen kiinnityspultteihin tai ruuvata sen paksulla, lyhyellä ruuvilla lattiaverhoiluun kiinni.
  7. Kokeile jarrun toimintaa ajossa. Säädä tarvittaessa vaijerin pituutta ja vaijerin kiinnitysosia kuljettajan jarrupolkimen varressa. Joskus haarukkaliitintä joutuu siirtämään riittävän jarrutusvoiman aikaansaamiseksi.

Katso kuvalliset ohjeet asennuksesta ›

Asennus opettajan puolelle

1.

Vaijeri kuljetetaan keskikonsolin yli vaihdekepin vierestä kuljettajan puolelle. Jyrkkiä mutkia on vältettävä, jotta vaijeri luistaisi hyvin.

2.

Kun jalat mahtuvat kapean polkimen molemmille puolille, poljin ei haittaa normaalissa ajossa. Keltainen poljin erottuu hyvin, eikä sitä tule polkaistua vahingossa.

3.

Lattian tasaiselle osalle muotoillaan noin 10 mm:n paksuinen vanerilevy. Poljin kiinnitetään kahdella ruuvilla levyn lyöntimuttereihin.

4.

Lyöntimuttereita varten vaneriin porataan 8 mm:n reiät ja lyöntimutterit vasaroidaan vanerin alapuolelle.

5.

Vanerilevy pysyy tukevasti paikoillaan, kun se on hyvin muotoiltu ja kiinnitetty autoon. Helpoimmin tämä onnistuu kiinnittämällä vaijeri istuimen kiinnityspultteihin ohuella lattaraudalla.

6.

Polkimen kulma säädetään sopivaksi taivuttamalla sitä alemman ympyrän kohdalta. Jos jalkatila on erittäin tasainen, polkimen alle ylemmän ympyrän kohdalle asennetaan esimerkiksi puinen tuki. Polkimesta löytyy reiät kiinnitysruuveja varten.

7.

Polkimen rungon pituutta voi säätää liu’usta.

8.

Vaijerilukoissa mitta A vaihtelee paljon. Jos A on pieni, vaijerin sydän ottaa kiinni holkin reunaan ja poljin palautuu huonosti yläasentoon. Vika korjataan lisäämällä prikkoja polkimen vaijerilukon alle. Vaijerilukko kannattaa kiinnittää kahdella mutterilla.

9.

Vaijerin kuori työnnetään holkin pohjaan ja holkkiin lyödään lukituskolo niin, että kuori pysyy varmasti holkissa.

Asennus kuljettajan puolelle

1.

Matkustamon ja moottoritilan väliseen rintapeltiin tehdään reikä, johon kiinnitetään haarukkapää. Jarrupolkimen varteen kiinnitetään vaijerikiinnikkeet. Vaijerin sydän pujotetaan kiinnikkeen reiästä ja kiinnitetään tapilla haarukkapäähän. Lopuksi vaijerin kuori pujotetaan paikoilleen.

2.

Jarrupolkimien varret ja rintapellin rakenne vaihtelevat automalleissa huomattavasti. Vaijerin kiinnitys kuljettajan polkimen alle on asennuksen haastavin osuus. Joskus rintapeltiin on hitsattu M6-ruuvi haarukkapään kiinnitystä varten. Kiinnitysrauta on saatettu pultata jarrupolkimen kiinnityspulttien alle ja vaijeri on kiinnitetty rautaan.

3.

Vaijerin kiinnike asennetaan kuljettajan jarrupolkimen kohtaan, jossa moottorin käydessä ja jarrua painettaessa jarrupolkimen varren liike on enintään viisi senttimetriä. Kun kiinnikkeen ja vaijerin paikka tiedetään, haarukkaliitin kiinnitetään jarrupolkimen liikesuunnan osoittamaan paikkaan rintapeltiin. Tavallisesti vaijeri asettuu lähes vaakatasoon.

4.

Vaijeri luistaa kiinnittimen reiässä jarrupolkimen ollessa yläasennossa ja kuljettajan painaessa jarrua. Vaijerin sydän jää näkyviin kuoren ja polkimen väliin. Kun opettaja painaa Oplu-opetuspoljinta, vaijerin kuori painaa kuljettajan jarrupoljinta.

Peili ja magneettinen kolmio

1.

Peilin kiinnike puristuu auton peilin reunaan. Kiristäminen tapahtuu ruuvimeisselillä peilin yläpuolelta.

2.

Magneettisesta muovista tehty kolmio pysyy kiinni hyvin auton peltipinnassa. Joidenkin autojen peräosa on alumiinia tai muovia, joihin magneetti ei tartu. Kolmion tarttuvuuden voikin tarkastaa magneetilla.

Oplu opetuspoljinsarja

Nyt vain 139€ Toimitettuna

Toimitukseen kuuluu: Oplu-opetuspoljin, vaijeri, asennustarvikkeet, kolmio ja lisäpeili.

Tilattavissa myös erikseen peilejä, kolmioita ja varaosia.

Verkkokauppaan